جشنواره قرآن و عترت

تعداد بازدید:۳۴

آشنایی با جشنواره قرآن و عترت دانشگاهی 

مقدمه:

نقش و جایگاه قرآن کریم در میان دانشگاهیان و لزوم آشنایی هر چه بیشتر اقشار مختلف دانشگاهی  با معارف عمیق قرآن کریم و سیره اهل بیت (علیهم السلام) و استفاده از ظرفیت­ های فراوان جشنواره ­های فرهنگی و هنری به عنوان شیوه ای نوین برای شناسایی و هدایت استعدادهای دانشجویان، سبب گردیده تا جشنواره قرآن و عترت به عنوان یکی از پایدارترین جشنواره های دانشگاهی نقش مهمی را در بسط و توسعه فرهنگ قرآنی در دانشگاه ­ها و مراکز آموزش عالی ایفا نماید. شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها همواره به عنوان سیاستگذار این جشنواره با ایجاد انسجام و یکپارچگی در شیوه اجرای جشنواره آن را به یکی از مؤثرترین و فراگیرترین، فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تبدیل نموده که در سالیان گذشته نقش به سزایی در شناسایی و هدایت استعدادهای دانشجویی، مدرسان و کارکنان مراکز آموزش علمی کاربردی به سوی مقاصد عالی در حوزه فعالیت ­های قرآن و عترت داشته است.

اولین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در سال 1364 به همت جهاد دانشگاهی پایه‌گذاری و با مشارکت سایر نهادهای دانشگاهی و مراکز آموزش عالی کشور  استمرار یافت.

به منظور شناسایی هر چه بهتر ظرفیت های دانشجویی و شایسته سالاری در حوزه قرآن و عترت جشنواره ملی به صورت دو مرحله ای( مرحله اول دانشگاهی و مرحله دوم ملی) برگزار می گردد که به حول و قوه الهی مرحله دانشگاهی آن تاکنون 17 دوره برگزار گردیده و در سال تحصیلی 1402-1401 "هجدهمین دوره دانشگاه جامع علمی کاربردی" در دو بخش (1-دانشجویی،  2-مدرسان­ و کارکنان)، برای تحقق اهداف جشنواره برگزار می­ گردد.  

 

اصول، اهداف و سیاست‌های حاکم بر جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان :

  از آنجا که سیاستگذاری و تعیین اهداف و راهبردهای اساسی، موجب جهت‌بخشی به مسابقات در راستای اهداف و آرمان‌های متعالی نظام اسلامی می‌شود، نظر به وضعیت فرهنگی جامعه و دانشگاه‌ها، سیاست‌ها و اهداف زیر به عنوان زیربنای برنامه‌ها و اقدامات تعیین شده است:

1-1 ) اصول و سیاست­های کلی جشنواره:

  توسعه کمّی و کیفی:‌ توسعه کمی و افزایش تعداد رشته های جشنواره و تعمیق و ارتقای آگاهی­های دینی و اعتقادی دانشگاهیان در حوزه قرآن و عترت و ارتقای سطح فنی مسابقات

شکوهمندی: اهتمام عالی همه نهادها و مسئولان در مشارکت بیشینه دانشگاهیان

معنویت محوری: تأکید بر اخلاص و معنویت در همه مراحل

جامع‌نگری: توجه به همه ابعاد انسان‌ساز و حیات‌آفرین قرآن

1-2 ) اهداف عمومی:

1. تعظیم شعائر دینی اعتلای دانش، ایمان، اخلاق و بصیرت دینی دانشگاهیان

2. توسعه فضای معنوی و قرآنی در دانشگاه‌ها و زمینه‌سازی جهت آشنایی هر چه بیشتر دانشگاهیان با معارف قرآن کریم و سیره معصومین(ع) و تدبر و عمل به آن آموزه‌ها

3. توسعه فعالیت ­های آموزشی، پژوهشی ، ادبی و هنری و مهارتی  با محوریت قرآن و عترت

5. بسط فرهنگ قرآنی در دانشگاه­­ ها و جذب جوانان به فعالیت ­های دینی مرتبط با قرآن و عترت

6. هدایت استعدادها و ظرفیت ­های بالقوه هنری دانشجویان به سوی تولید آثار هنری فاخر  با مضامین قرآن و عترت.  

1-3 ) اهداف اختصاصی:

1. شناسایی افراد مستعد و توانمند در حوزه قرآن و عترت و معرفی به جامعه قرآنی کشور

2. آشنایی هر چه بیشتر دانشگاهیان با مفاهیم قرآن کریم و سیره اهل بیت (علیهم السلام) از طریق مطالعه منابع مکتوب

3. ترغیب دانشجویان به فعالیت ­های قرآن و عترت از طریق ایجاد رقابت سالم بین متسابقین

4. بهره ­برداری هر چه بیشتر از معارف قرآن و عترت به ویژه تحقیقات میان ­رشته‌ای

5. تشویق دانشجویان به تولید آثار هنری با رویکرد معارف قران و اهل ­بیت (ع)

6. توجه توأمان به مفاهیم قرآن­ کریم و ادعیه مأثوره ائمه ­اطهار (ع) با تأکید بر تدبّر

7. انسجام و هماهنگی دستگاه‌های آموزش عالی در برگزاری مسابقات و جشنواره‌های قرآن و عترت

 

 

آخرین ویرایش۲۳ دی ۱۴۰۲